lumrah kehidupan

Salam...^^,

Apa itu KEHIDUPAN yg sebenarnya??? korg tau tak??? hurmm... kadang2 kita sendiri tak tau yg tak semua benda yg boleh dirungkai kan... btol kan??? apa pun kehidupan mesti diteruskan... tak semua manusia bernasib baik dan tak semua manusia juga yg asyik nasib tak baik je kan??? semuanya dah ditentukan.. kadang2 kita berada di PUNCAK, kadang2 kita jatuh seketika...  namun itu semua mengajar kita erti KEHIDUPAN yg sebenar...

manusia sering kali alpa dan leka... itulah yg sering dilakukan... saya juga manusia biasa yg tidak sempurna dan akan melakukan kesilapan... namun biar pe pun yg trjadi hidup ini perlu diteruskan... yg kenangan biarlah ianya menjadi kenangan walaupun kadang2 ianya amat memeritkan... memang benar kata org mulut senang sahaja berkata tapi hati bagaimana pula??? kenapa manusia senang terpedaya dgn cakap org lain daripada tuan empunya badan??? kenapa manusia sering iri hati dgn kelebihan yg ada pada seseorang itu??? kenapa juga manusia tidak boleh melihat kebahagiaan org lain???

Bukankah mendoakan kebahagiaan seseorang yg kita sayangi itu lebih baik daripada kita menyakitinya??? tapi selalunya jarang nak berlaku perkara itu kan??? adat manusia la katakan... seperti kehidupan yg saya lalui tak semuanya indah namun kerana perkara itu juga yg membuatkan saya menjadi lebih matang... memang benar mngkin faktor saya anak sulung mnjadikan saya lebih cepat utk menerima keadaan sekeliling namun begitu tak semua org begitukan??? its depends on individual....

Kadang2 org hanya mampu mendengar, melihat & simpati dengan pe yg kita lalui tapi adakah mereka turut merasai kesakitan yg kita alami itu??? mgkin da yg boleh merasainya jika mereka pernah melalui detik2 itu tapi bagi yg tidak pernah pula bagaimana??? biarlah selagi mereka terdaya melakukan perbuatan itu lakukanlah kerna KARMA itu ada... saya ingat lagi ada org berpesan kepada saya..." biarlah org nak buat pe pun kat kita, tak payah kita membalasnya kerana ALLAH itu MAHA ADIL & MENGETAHUI... biarlah ALLAH yg membalasnya bagi pihak kita..." terima kasih sahabatku kerana kata2 itu saya masih mampu meneruskan kehidupan ini...

Memang benar kita sudah MEMAAFKAN kesalahan org itu tapi untuk melupakannya dgn serta merta mngkin mngambil masa yg lama... ada juga org yg kata jika kita masih tidak mampu berhadapan dgn org yg melakukan kesalahan trhadap kita itu, bermakna kita tidak memaafkannya lagi... sama ada betol atau tidak ttg ini saya pun tak tahu...WALWAHUALAM... tapi terpulanglah bagaimana cara pun kan...its up to you...

Pe pun ALLAH tidak akan menguji jika umatnya tidak mampu utk mengharunginya... yg pasti di setiap pe yg berlaku pasti ada hikmahnya... biarkan kenangan itu pergi sejauh-jauhnya, biarkan kesedihan itu pergi utk selama-lamanya, biarkan kedua-duanya pergi tanpa disedari kerna tidak semua kenangan itu selalunya indah...wassalam...



Comments

Popular posts from this blog

HANYA SEKETIKA

finally 100!

12/11/2013 PUNYA CERITA....